Angst - Bange - Nervøs

Angst opstår af enten:

  • Et traume/tab
  • Undertrykt/ureageret vrede og ked-af-det-hed
  • En farlig situation, hvor du kan komme til skade, eller miste livet.
  • Tanker om, at mislykkes, være forkert, eller forestillinger om fare.

Hvordan kan du genkende angsten eller det at være bange?

  • Uro i kroppen eller hovedet
  • Bekymrende tanker
  • Prikken i dele af kroppen
  • Hjertebanken
  • hurtig vejrtrækning
  • At du undgår ting, uden at have analyseret om det er farligt
  • Rystelser eller svedture
  • Lock-down i kroppen, hvor du slet ikke er tilstede i det, der sker
  • Ond i maven eller tilbagevendende hovedpine op til situationer, som er svære for dig
  • “Det kan jeg ikke”-tanker
  • Evt. lyst til at græde, når du skal noget, der føles svært.
  • Der er mange flere symptomer. Hvis du har et symptom, som ikke er listet her, så fortæl mig gerne om det. Måske bør det have en plads 🙂

 

Hvordan bør du reagere, når du er bange/angst, eller føler uro?

  • Søg tryghed – gerne med andre.
  • Sig højt, hvad du føler, så følelsen bliver anerkendt.
  • Reager, hvis du har brug for det (Ryste, skrige, kalde på hjælp mm.)
  • Anerkende, at det er helt okay, at du føler sådan lige nu. Der er en grund til det sker, og følelsen prøver at hjælpe dig.
  • Analyser, om der er fare på færde: Er dit liv i fare, eller kan du komme alvorligt til skade i situationen?
  • Hvad er det værste der kan ske? (Skriv det gerne ned).
  • Angsten i sig selv kan ikke skade dig. Din krop tåler angstanfaldet, og det bedste du kan gøre, er at fortælle dig selv, at du overlever det der sker lige nu, og at det er en naturlig, følelsesmæssig reaktion du har, som går over igen.

 

For at blive opmærksom på, og opdage angst, i tidligere stadier, bør du øve dig i, at blive god til at genkende, når du er bange, urolig, nervøs (ud over det forventelige i nye situationer. Forstået på den måde, at nervøsitet for nye ting er ok, men hvis det afholder dig fra at gøre nye ting, er der et problem).

Det er vigtigt, hvis du oplever angst, angstanfald eller begrænsende adfærd, fordi du er bange, at du tager kontakt til dig terapeut og får arbejdet med angsten, da den har en tendens til at udvikle sig, uden du ofte selv opdager det, før du er begrænset i mange dele af dit liv.