Tristhed /Ked af det /Sorg

Tristhed – Ked af det – Sorg opstår af:

  • At miste nogen eller noget, der betyder meget for dig
  • At du har opgivet dig selv, i at tage dig af en eller flere gange vrede / Uretfærdigheder (Se på kursets forside, hvordan vrede kan blive til ked-af-det i videoen nederst på siden, hvis du missede den i starten).
  • At dine behov ikke bliver udtrykt eller imødekommet af andre
  • At dine behov ikke bliver anerkendt eller dækket af dig selv

Hvordan kan du genkende følelsen?

  • Når du har brug for at græde (Det bør du aldrig holde tilbage, selvom andre er tilstede)
  • Når du har været vred, og opgiver at gøre noget ved det og bliver ked af det istedet
  • Når du mærker en modløshed, tristhed eller tomhed indeni
  • Når musik, billeder eller personer trigger følelsen i dig
  • Tyngende fornemmelse i brystet, halsen

Sådan kan du imødekomme følelsen:

Det er først og fremmest vigtigt, at du tillader dig selv at græde, når du har brug for det. Også uden at stoppe dig selv i at gøre det. For hvis du stopper dig selv, kommer du til at putte følelsen tilbage i gryden og lægge låg på, og så vil følelsen bliver endnu stærkere, når der trykkes på knappen igen.

Foruden at tillade dig at græde, vil følelsen gerne have omsorg. Omsorg fra dig, og omsorg fra andre. 

Ofte undgår mennesker at græde sammen med andre, fordi de har har haft en oplevelse af, at andre ikke rigtigt kunne være med følelsen og gerne vil stoppe den, eller siger en masse velmendende råd og ord, for at gøre dig glad igen.

Men du kan godt være med andre i det. Spørg evt. på forhånd dine nærmeste – gerne en dag, hvor du egentlig slet ikke er ked af det – om de vil være dem du kan gå til og være med, når du har brug for at græde.

Aftal gerne, hvordan du vil have de bedst hjælper dig: Fx. kan det være i skal aftale, at de IKKE prøver at stoppe dig (Måske skal de slet ikke sige noget, men bare holde om dig). Eller måske har du brug for de fortæller dig, at det er helt ok du græder.

Sig endelig højt, hvad du har brug for. De fleste vil rigtig gerne være der for dig, hvis du bare fortæller dem, hvordan de bedst kan være det.