Vrede - Frustration - Irritation

Vrede – Frustration – Irritation opstår ved:

  • At du bliver uretfærdigt behandlet
  • At dine grænser bliver overskredet, og du ikke får reageret på det
  • At du bebrejder dig selv, at fejle, mangle evne til at udføre opgaver, eller passe på dig selv.

 

Vrede er den følelse vi ofte skammer os over, eller er bange for, at vise andre. Det er den følelse, som skræmmer os mest, da den i sin store form, kan være voldsom og ukontrolerbar.

Hvordan kan du genkende følelsen?

  • irritation og tanker, der vender tilbage til en situation eller person, du tager afstand til.
  • Når du begynder at være passiv-aggressiv og finde på måder, at ramme en anden person på.
  • Når du tager afstand til en person, fordi du mærker utilfredshed med vedkommende.
  • Når du bebrejder dig selv.
  • Rent fysisk kan følelsen vise sig ved en knude i maven, uro i maven/armene, spænding i kæberne eller skuldrene.

Hvad bør du gøre med følelsen?

Sig de små irritationer højt, på en hensigtsmæssig måde. Gerne så snart du oplever dem. Men husk, det er aldrig for sent, at vende tilbage på en gammel følelse.

Hvis du har en stor mængde vrede i dig, kan du komme til at overreagere. Derfor er det hensigtsmæssigt, at rydde op i stor og gammel vrede, med en terapeut, så det bliver nemmere, at præsentere andre for en passende vrede i situationen.

Du kan også med fordel finde dit helt eget sted, hvor du kan råbe og skrige, uden at bekymre dig om, om du bliver hørt. Det kan fx. være i din bil eller et andet sted, hvor du kan føle dig tryg i at udtrykke dig højlydt.